Den v Mufánkově

Dopoledne

8—12

8.00–8.30 | Příchod dětí do školky.

Ráno se rozloučíme s rodiči a děti mají prostor pro individuální hru. Mohou si hrát samy, s dalšími dětmi, nebo třeba i pracovat na výtvorech, které nestihly dodělat den předtím.

Do totoho „okna“ jim nijak nevstupují průvodkyně, pokud to není nezbytně nutné, nebo pokud si ji děti samy nevyžádají.

}

8.00– 9.00 | Aktivity podle individuálních potřeb dětí

Nabízíme dětem prostor pro individuální i skupinové zkoumání, zkoušení, objevy. Připravujeme výtvarné aktivity, které mohou děti využít. Děláme prezentace prací s novými pomůckami. Podle potřeb využíváme kuchynku – připravujeme svačiny, pečeme.

Někdy se může stát, že děti nemají náladu na nikoho a na nic. Pro takové dny máme k dispozici útulný koutek, kde může být každý sám a dělat si co chce. Nenutíme děti do aktivit. Respektujeme, že se nemusíme trefit do vkusu všem a vždy.

9.00–9.15 | Svačinka

Děti si samy zvolí, co chtějí ochutnat a dát si na talíř. Platí zde pravidlo: „raději si dvakrát přidám, než jednou vyhodím.“

Svačinky si děti mohou krájet, namazat, namíchat dle vlastních potřeb. Takové aktivity podporují samostatnost u dítěte a také toho děti snědí víc, když si jídlo samy připraví.

9:15 – 9.30 | Setkání „na kruhu“

Společně se posadíme, přivítáme se básničkou, povíme si, jaký máme den, jak jsme se vyspali, někdy jen společně mlčíme (cvičení ticha). Díky těmto aktivitám se učíme trpělivosti (mluví jen jeden), toleranci (každý může říct, co potřebuje, každý mluví jinak dlouho).

Někdy probíráme témata. Témata se týkají věcí, které nás obklopují a jsou kolem nás. Povídáme si o přírodě, zvířatech, tvarech, tradicích, pranostikách, zvyklostech a dalším. Když mají děti nějaký dotaz, nebo chuť zavést vlastní téma k diskusi, tak jsme jen rádi.

10.00–12.00 | Jdeme ven 🙂

Chodíme na Letnou, někdy zavítáme i do Stromovky. Venku můžeme aktivně sledovat témata, o kterých se bavíme na kruhu. Vidíme, jak se kolem nás mění roční období, jak kvetou květiny a stromy. Vidíme, jaká se kolem nás pohybují zvířátka.

Když řešíme téma, které nejde tak snadno obsáhnout v okolí školky, vyrážíme na výlety za poznáním. Procházíme starou Prahu, zavítáme na farmy, záchranné stanice pro dravce, tu a tam se podíváme do muzeí, nebo do divadla (pokud to dává kontextově smysl). Jindy si jen hrajeme hry, zkoumáme přírodu, tvoříme z materiálů kolem nás.

Odpoledne

12—17

12.00 – 12.30 | Připravujeme se na oběd, obědváme

Po návratu do školky se převlékneme, umyjeme a jdeme si připravit na oběd. Prostíráme si sami, každý pro sebe. Zazpíváme si obědovou písničku a každý kdo chce, si naleje polévku z mísy na svém stole (děti se obsluhují samy, učí se manipulovat s kuchyňským náčiním, odhadnout kolik jsou schopny sníst). Po snězení polévky si odnesou talíř a jdou si pro druhé jídlo.

12.30 – 12.45 | Chystáme k odpočinku, spinkáme.

Společně si připravíme lehátka a převlékneme se do pyžámek. Odpočíváme, posloucháme pohádku. Děti, které nepotřebují, nebo nechtějí spát, se po pohádce obléknou, přemístí se do třídy a mohou se věnovat kreativním činnostem, pracovat s materiálem, číst si knihy, ale v klidovém režimu.

Děti s dopolední docházkou odchází domů.

14.30 Budíček

V tuto dobu klidně a něžně probouzíme děti, které ve školce spí, nebo usnuly. Děti, které nespí a mají tak klidový režim, v tuto chvíli ukončují a uklízí své klidové činnosti a většinou zapojují do přípravy svačiny pro sebe a ostatní. 

15.00 | Odpolední svačinka

15:30 – 16:50 | Individuální práce a kroužky

V tuto dobu klidně a něžně probouzíme děti, které ve školce spí, nebo usnuly. Děti, které nespí a mají tak klidový režim, se většinou zapojují do přípravy svačiny.

Stravování

zdravě jíst a zdravě pít

Kvalitní a vyváženou stravu považujeme za důležitou součást života i vzdělávání. Spojili jsme proto své síly se společností Ekolandia, která nám dodává chutné obědy i potřebné suroviny pro svačinky.

Necháváme dětem prostor, aby svačily, když cítí potřebu svačit. Svačiny připravujeme formou švédského stolu a děti nám pomáhají s přípravou dopoledne i odpoledne.

Děti se řídí pravidlem „raději si dvakrát přidej, než jednou vyhoď “, čímž se učí neplýtvat zbytečně surovinami. Tím, že si děti svačinky samy připravují a vybírají si, co chtějí a nechtějí jíst, se též předchází zbytečnému plýtvání jídlem.

Obědy probíhají společně. Máme polévku, hlavní jídlo a občas i nějaký ten dezert. V nabídce Ekolandie je možné vyhovět i různým zdravotním dietám a omezením (alergie na lepek, laktózu, apod.). V případě zájmu je možné objednat i vegetariánské menu.

Pitný režim je důležitý v každém věku. Děti proto mají celodenní volný přístup k bylinným a ovocným čajům (neslazeným), nebo také k čisté vodě (sirupy a podobné u nás nenajdete), nebo třeba i mléku.

Děti se mohou celodenně obsloužit dle svých preferencí.

Co s sebou do školky

VYBAVENÍ DĚTÍ DO Mufánkova

Prosíme o:

  • náhradní oblečení do třídy: tričko, kalhoty
  • náhradní spodní prádlo (u malých dětí raději více)
  • přezůvky do třídy
  • vhodné oblečení pro pobyt venku, včetně obuvi
  • na odpolední odpočinek pyžamo
  • v případě dětí, které používají pleny, poprosíme o pleny + vlhčené ubrousky

Ven s dětmi chodíme i v případě horšího počasí, prosíme tedy o vybavení i na tuto eventualitu

  • nepromokavá bunda/pláštěnka
  • nepromokavé kalhoty
  • holínky (toto není nutné mít ve školce stále, avšak převážně v podzimních a zimních měsících skutečně využijeme).

Jak připravit děti na školku

Začátek docházky do mateřské školy je vždy spojen s odloučením. Pro ty nejmenší je odloučení životní zkouškou v pravém slova smyslu. Připravili jsme pro vás pár tipů, které se nám osvědčily.

Před nástupem do školky

}

Čas a včas

Malým dětem sice ještě chybí pojem o čase, ale je velmi důležité informovat je dostatečnou dobu dopředu. Nestačí o tom mluvit jen jednou, mluvte o školce často, s radostí a nadšením, ideálně třeba měsíc před samotným nástupem do školky.

U

Seznámení

Dobré je také seznámit se se školkou předem. Poté již nebude pro dítě prostředí školky neznámé, dokáže si představit, co ho čeká.

Důvěra

Důležité je dětem věřit a dodat jim tak sebevědomí a sebedůvěru, že pobyt v mateřské škole zvládnout.

Po nástupu do školky

Dodržujte rituály

Dodržujte rituály Vašeho dítěte. Přicházejte do školky v pevně stanovenou dobu. Nastavují se tím „vnitřní hodiny“ dítěte a snadněji si na pravidelný režim zvykne. Vytváří se tak důvěra a pocit bezpečí. Důležitější je ale dodržet slíbený čas vyzvednutí (po obědě, hned po svačince atd.), aby dítě získalo pocit jistoty a mohlo se na své rodiče spolehnout.

Rozlučte se

Neodcházejte bez rozloučení. Možná se vyhnete konfrontaci s dětskými slzami, ale může zůstat poznamenaný váš vztah s dítětem. Raději se naučte přijmout pláč svého dítěte, je součástí zdravého postoje.

Moment loučení

Neprodlužujte moment loučení. Proces loučení je náročný i pro rodiče. Avšak je lepší, je-li pro děti přehledný, aby se v něm dobře orientovaly. Je dobré se na postupu domluvit a pak jej dodržet.